fredag 1 juli 2011

"Fredagsmys"

Ledig dag spenderades för det mesta i köket. "Fredagsmys"-middag med hela familjen (inklusive Lyx sovandes vid syster ysters fötter under hela middagen), bjöd på foccacia, grillad fläskfile och zucchini- & tomatgratäng. Till dessert hade jag gjort, om jag får säga det själv, en otroligt god chokladmousse!

Recept på chokladmousse:
6 dl vispgrädde
3 st äggulor
200 g mörk choklad
skal från 1 apelsin
2 msk starkt kaffe

Smält chokladen i ett vattenbad, tillsätt äggulorna, apelsinskalet och kaffet. Vispa vispgrädden fluffig och tillsätt försiktigt chokladsmeten. Blanda väl och portionera upp i serveringsglas. Låt stå i kyl minst en timme innan servering.
Chokladflarnen är gjorda på bara ren choklad. Lägg lite av den smälta chokladen i en fryspåse och klipp ett litet hål i ena hörnet. Gör flarnen på ett bakplåtspapper och sätt in i kylen, så att de stelnar. I och med bakplåtspappret är flarnen lätta att få upp hela. Till chokladmoussen serverade jag lite hallon, för att fräscha till desserten lite.

Eftersom jag är mjölprotein-allergiker, har jag inte använt några mjölkprodukter, utan chokladen kommer från "Kung Markatta" och vispgrädden är från "Carlshamns" mjölkfria sortiment.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar