söndag 31 juli 2011

16 veckor

Idag fyller Lyx 16 veckor! Hon börjar bli stor och blir mer och mer lik en fullvuxen Shetland Sheepdog.

En liten sammanställning av hur Lyx är just nu:
Lyx är för det mesta rumsren, om en olycka händer inomhus sker det oftast vid ytterdörren. Om ytterdörren är öppen, springer hon själv ut och gör sina behov i den lilla kiss-hagen. Ett problem dock, hon gör bara sina behov i denna hage, absolut ingen annanstans!

Lyx intressen har även dem blivit fler. Hon har upptäckt hur härligt och kul det är med promenader, och har lärt sig att runt 17-18 tiden är det dags att ut och gå. När våra promenadskor och koppel åker fram, blir hon som tokig och står och skäller på oss tills vi är färdiga, det går ju inte snabbt nog!

Lyx älskar att träffa andra människor! Hon blir alldeles tokig och bara springer runt och slänger sig hit och dit. När jag kommer hem, blir hon ibland så överlycklig att hon kissar på sig.

När det gäller maten, så är hon fortfarande ett matvrak! Återigen om det inte går snabbt nog, börjar hon skälla och hoppa. Favoriterna är A-fil, lammlever, leverpastej, köttbullar, kyckling och ägg. Men som jag tidigare nämnt i bloggen, slinker ju en och annan pryl också ner i magen.

En regel som vi bestämde redan från början, va att hon inte skulle få va i soffan, men självklart blir det lite si och sådär med reglerna. När hon är riktigt uppskruvad, kan hon hoppa upp själv, men ibland lyfter pappa upp henne, "för det är ju så mysigt när hon sover bredvid en". Men en dag, lyckades Lyx breda ut sig så mycket att pappa inte längre fick plats i soffan.

Lyx sover fortfarande i sin rosa korg bredvid min säng, och försöker aldrig hoppa upp i sängen på kvällen. Men på morgonen när hon väcker mig, för det är dags för frukost, säger hon inte nej till att få komma upp på lite morgonmys.

Jag brukar säga att Lyx inte är en hund, jag vet inte riktigt vad hon är för något!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar