måndag 13 februari 2012

Jag har tagit sticklingar!

Jag har lyckats hålla liv i en och samma Pelargon sedan i somras, chockad! Vanligtvis brukar jag glömma bort att vattna blommorna, men denna har på något sätt överlevt mig. Så då tänkte jag, "varför inte ta sticklingar?". Kanske har jag trots allt lyckats ärva min mormors gröna fingrar?

"Moder-blomman" innan beskärning.
Sticklingarna klara!

Gör såhär för att föröka en pelargon;
Har du lyckats övervintra moderplantorna, går det att föröka dem med sticklingar. Klipper ner pelargonen till ca. 10 cm höjd och tar 6-7 cm långa toppsticklingar av det bortklippta. Ta bort ev. knoppar. Spara 2-3 blad upptill på varje skott, ta bort de andra bladen.
Sticklingen kan planteras direkt i småkrukor i luftig, fuktig, sandblandad jord. Krukorna placeras i miniväxthus och ser till att det är en god luftcirkulation. Har du inget miniväxthus, går det precis lika bra att trä en plastpåse över krukan. Kom bara ihåg att lufta pelargonen ca 5 minuter om dagen. Pelargonen avskyr nämligen "våta fötter" och krukan ska aldrig stå i vatten, för då riskerar sticklingen att ruttna eller mögla.

När sticklingarna har börjat växa ordentligt, är det dags att ta bort plastpåsen. Toppa plantan när den nått ca 15 cm höjd och plantera om i större, gärna lerkruka, där risken för övervattning är mindre. En varm, mullrik, välgödslad jord, uppblandad med lecakulor passar bra, så köp en kvalitetsjord som inte har sjukdomar inbakad!
Sidogrenarna kan behöva toppas en gång till senare och byta till ännu större kruka, så att plantorna kan utveckla ett bra rotsystem.

Sticklingarna bör tas sent på sommaren eller tidigt på våren.
Källa: Odla.nu

Vår eller inte, vi får se om de små sticklingarna tar sig. Fortsättning följer ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar