lördag 19 oktober 2013

Gör en egen sänggavel - Sänggavel 1


Vadderad sänggavel


Tidsåtgång: ca 1 dag.
Kostnad: ca 800 kr.
Material:

  • Spånskiva 16mm
  • Skumgummi
  • Tyg
  • Kläknappar
  • Synål & tråd
  • Häftpistol
  • Lim
Gör så här:

1. Spånskivan ska ha samma bredd som sängen (kan vara bredare om man så önskar). Höjden på sänggaveln kapas efter tycke & smak, min är 120 cm hög. 
2. Skumgummin är två madrasser á 70*700*1900mm från Jysk ca 275 kr/st. Madrasserna klipptes så att de stack ut ca 5 cm från spånskivan på varje sida (detta för att även hörnen och kanterna ska bli mjuka). I och med att det inte fanns skumgummimadrasser med samma bredd som sänggaveln är hög har de båda madrasserna limmats ihop med kontaktlim.
3. Klipp till tyget, samma mått som skumgummin + ca 20 cm på var sida så att det finns tillräckligt med tyg att häfta fast på baksidan. Jag använde mig av dubbelt 100% bomullstyg från Ikea.
4. Lägg ut tyget på skumgummin. Mät ut var knapparna ska sitta, jag använde mig av totalt 11 knappar. Sy igenom tyg och skumgummi och dra åt, så gaveln blir "bullig". Sy upp och ner, flera gånger, på samma ställe så att det säkert håller. OBS!  Var försiktig när du drar åt, jag använde mig av lingarn dvs. kraftigare tråd eftersom vanlig sytråd skar igenom skumgummin.
5. Klä knapparna och sy fast dem på tyget där du en gång redan har sytt. Lättast är att göra detta med en böjd tapetserarnål.
6. Limma fast skumgummin med tyget på spånskivan. Låt torka.
7. Nu är det dags att sträcka ut tyget och häfta fast det på baksidan. Tänk på att spänna tyget lika hårt runt om hela sänggaveln. Börja i mitten på ovansidan, för att sedan häfta ut mot hörnen. Gör likadant på nederkanten. OBS! Tänk på att få hörnen snygga, gör på samma sätt som när du slår in paket. Sist häftar du längs sidorna.

Färdigt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar