torsdag 15 november 2012

Icke-traditionella strassburgare och chocolate chip cookies

Så här en torsdag behöver alla en god fika. Fika behövs förresten varje dag, och gärna flera gånger om dagen!

Degen till strassburgare ska i normala sett spritsas genom en krusig sprits i toppar och det var där det gick snett. Antagligen är mina spritsar endast till för tunnare glasyrer och inte kakdegar. Vore slöseri att slänga degen bara för att den inte gick att spritsa! Därför formades degen istället till små bollar. Strassburgare med ett nytt icke-traditionellt utseende!

Recept - Icke-traditionella Strassburgare:

100 g smör
½ dl florsocker
1 msk vaniljsocker
1 ¼ dl vetemjöl
1 dl potatismjöl

Garnering:
Odense Nougat kräm

Gör såhär:
Rör matfett, florsocker och vaniljsocker pösigt. Tillsätt vete- och potatismjölet lite i taget och rör kraftigt hela tiden. Rulla degen till små bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugn på 175 grader i ca 10-12 min. Låt svalna.
Smält nougatkrämen i vattenbad och låt svalna något. Spritsa på hälften av kakorna och lägg på en kaka ovanpå så att den bli dubbel.

Recept - Chocolate chip cookies:

125 g smör
1 dl råsocker (rörsocker)   
1 ägg
1½ dl vetemjöl
½ dl kokosflingor
½ tsk bakpulver
¼ tsk salt
100 g mörk kvalitetschoklad 
Skal av 2 apelsiner


Gör såhär:
Vispa smör och råsocker krämigt och rör i ägget. Blanda vetemjöl, kokosflingor, bakpulver och salt och vänd ner i smeten. Hacka chokladen grovt, riv apelsinskalet och blanda i degen. Forma degen till ca 5 cm tjock rulle och rulla in i aluminiumfolie. Lägg rullen i frysen minst 30 min. Skiva sedan rullen i 1 cm tjocka skivor och lägg på plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i tills gyllene, ca 10 min.

Degen går utmärkt att ha i frysen under några veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar