onsdag 21 december 2011

Fuskolle



En fuskolle visade sig vara perfekt, även för vuxna och speciellt snickare.

Min svåger ville att jag skulle sticka en, och nedan ser ni resultatet och nu vill fler snickare ha fuskollar!

Det ursprungliga mönstret hittade jag hos Garnstudion, som jag sedan ändrade till ett lite enklare mönster. 
Garnet som jag använde heter "Vinga" och kommer från Järbo.

1.) Lägg upp 120 maskor, antingen på rundsticka eller vanliga stickor nr 4.
2.) Sticka 4 varv rätmaskor.
3.) Sticka därefter 2 aviga. 2 räta osv. tills arbetet mäter 27 cm. 
4.) Arbetet delas nu i fram - och bakstycke genom att de första 60 maskorna behålls på stickorna, medan de resterande 60 maskorna sätts på en tråd restgarn. 

5.) FRAMSTYCKE - Sticka räta maskor, fram och tillbaka till arbetet mäter 12 cm från där det delades. Avmaska sedan löst. 
6.) BAKSTYCKE - Sätt tillbaka maskorna från restgarnstråden på stickorna och sticka som framstycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar