tisdag 30 augusti 2011

Valpkurs, andra tillfället

Idag var andra tillfället på valpkursen, men första gången som Lyx skulle få vara med. Vi började med att gå ut i skogen bakom klubbstugan för att öva på "sitt" och "sitt kvar". Detta gick till på följande sätt, att Lyx skulle stå på min vänstra sida, gå i en båge och sätta sig bredvid mig. Sedan skulle hon stanna kvar medan jag tog ett steg fram. Lyx var jätteduktig trots ösregn och 13 andra vimsiga valpar. Ett problem var bara att hon lärde sig att hon fick godis om hon satt ner, så hon ville inte gå runt i en båge, utan snurrade ett varv sittandes för hon ville så gärna ha mina hemmagjorda frikadeller.

Läxan till nästa vecka blev att fortsätta öva på "sitt" och "stanna", men även en avslappningsövning och en kontaktövning.

Kontaktövning: 
Hundinstruktören tror inte på att skapa kontakt genom att använda händerna, därför att hunden då fokuserar på våra händer i stället för ansiktet. Övningen går till på följande sätt:

Jag ska sitta på marken med en godisbit i munnen med Lyx framför mig. När hon tittar på mig, ska jag spotta ut godisbiten. Detta ska upprepas 15-20 gånger innan nivån höjs, dvs. att jag reser mig steg för steg från marken. Tillslut kommer jag stå upp och spotta godisbitar till henne. När hon klarar det, ska övningen försvåras ytterligare, genom att Lyx ska titta på mig i ca 5 sekunder innan jag spottar. Tiden utökas och tillslut uppnås syftet med övningen, dvs. att Lyx aldrig vet när det ska ploppa ut en godisbit ur min mun och därför måste ha ständig koll på mig.

Jag tycker att instruktörens filosofi verkar väldigt vettig, känns bara dumt att gå runt med hundgodis i munnen.

1 kommentar:

  1. Ja man har ju svalt ett antal frolic i sina dar :-D Låter bättre med frikadeller.

    SvaraRadera